Terminy wdrożenia kas online zostały przesunięte na 01.01.2021 r. oraz 01.07.2021 r. Kasy online - sprawdź nasz poradnik!

Kasy fiskalne "online" maja wyglądać podobnie jak obecne modele. Ich obsługa nie różni się znacząco od tych dostępnych obecnie na rynku. Główną różnicą jest przesyłanie przez kasę raportów oraz kopii paragonów i faktur w trybie online do serwera MF. Urząd skarbowy będzie więc miał lepszy nadzór nad rzetelnością wystawianych paragonów.

Zajmiemy się Twoją firmą. Sprawdź dlaczego powinieneś się z nami skontaktować!

Kasa wysyła raporty w okresach zaprogramowanych przez serwer MF. Użytkownik nie wie, kiedy włącza się wysyłanie. Urządzenie wyświetla jedynie alarm w razie kilkukrotnych nieudanych transmisji. W takiej sytuacji użytkownik musi zareagować, przywracając połączenie kasy z Internetem.

Możliwe jest więc ustawienie kilkuminutowej częstości raportowania przez daną kasę oraz sprawdzanie, czy paragony wystawiane są na bieżąco.

Od 01.01.2020 kasy online są obowiązkowe w:

  • warsztatach samochodowych i motocyklowych,
  • stacjach paliw
  • wulkanizatorach.

W ramach tarczy antykryzysowej Rząd przesunął termin wprowadzenia kas online w gastronomii, przedsiębiorstwach zajmujących się handlem węglem oraz wynajmem pokoi/mieszkań, w zakładach fryzjerskich, gabinetach lekarskich oraz przedsiębiorstwach usługowych związanych z usługami budowlanymi.

Od 01.01.2021 kasy online muszą być stosowane w:

  • w gastronomii, np. bary, restauracje
  • przy tymczasowym zakwaterowaniu, tj. hotele, motele itp.
  • oraz przy sprzedaży węgla.

Od 01.07.2021 kasy online będą obowiązkowe w:

  • w zakładach fryzjerskich i kosmetycznych,
  • w gabinetach lekarskich,
  • przy usługach budowlanych,
  • przy usługach prawniczych,
  • w klubach fitness, siłowniach, basenach itp.

Kto ma prawo do ulgi na zakup kasy?

Przedsiębiorstwa już nie mogą korzystać z ulgi na zakup poprzednich modeli kas fiskalnych. Ulga taka (90% ceny kasy, lecz nie więcej niż 700 zł) będzie przysługiwać jedynie przy zakupie kasy online, jeśli firma wprowadza kasę po raz pierwszy lub jeśli ustawa wymaga wymiany kasy. Jeśli firma wprowadza kilka kas, ulga przysługuje na kolejne kasy przez pół roku od powstania obowiązku ich używania.

Od 1 maja 2019r. zaostrzono przepisy dotyczące przeglądów kas fiskalnych.

Użytkownik kasy fiskalnej ma obowiązek zgłaszać urządzenie do przeglądu przez autoryzowany serwis co 2 lata. W niektórych przypadkach – przy kasach specjalnych - te terminy są krótsze.

Nowe zasady:

  • zachowano częstotliwość obowiązkowych przeglądów co 2 lata. Zachowano także zasadę dotyczącą zawieszenia działalności: jeśli termin 2 lat wypada w czasie zawieszenia, to przeglądu należy dokonać przy wznowieniu działalności, przed wystawieniem pierwszego paragonu.
  • wprowadzono karę za brak przeglądu - 300 zł za każde urządzenie.
  • jeśli firma skorzystała z ulgi na zakup kasy, to w razie brakującego przeglądu należy zwrócić ulgę
  • Urząd Skarbowy szybciej zorientuje się o niewykonaniu przeglądu, ponieważ:
    • dotychczas przegląd był odnotowywany w książce kasy i sprawdzano to tylko w razie kontroli
    • każda firma prowadząca serwis musi przekazywać fiskusowi listę firm, w których wykonano przeglądy. Raporty są miesięczne, wysyłane po raz pierwszy za maj 2019.
    • nowe kasy "online", które będą systematycznie wprowadzane, raportują wykonanie przeglądu natychmiast, drogą komunikacji kasy z serwerem MF.

We wrześniu 2019 nastąpił koniec wydawania homologacji na najstarsze modele kas z dwiema rolkami papieru. Kasy można sprzedawać przez 5 lat od uzyskania homologacji, a użytkować od chwili zakupu do wyczerpania pamięci fiskalnej. Pamięć ta wystarcza co najmniej na 5 lat. Dodatkowo nie można już przedłużać żywotności kas dwurolkowych drogą wymiany modułu fiskalnego.

Od 01.01.2023 nastąpi koniec wydawania homologacji na kasy inne niż "kasy online". Starsze modele można sprzedawać przez 5 lat od uzyskania homologacji, a użytkować do wyczerpania pamięci fiskalnej.

Proces wymiany starych kas na nowe w formie online. Co powinieneś wiedzieć?

Wymiana urządzania ze starego na nowe wiąże się z pewnymi formalnościami.

  1. W pierwszej kolejności podatnik musi zakupić urządzenie zatwierdzone przez prezesa Głównego Urzędu Miar.
  2. Kolejnym krokiem jest zawarcie umowy z serwisantem,
  3. Zapewnienie stałego oraz bezpiecznego połączenia z internetem
  4. Ostatnim krokiem jest zainstalowanie i fiskalizacja kasy podczas pobytu serwisanta.

Jeżeli kasa posłuży do ewidencjonowania sprzedaży opodatkowanej, to od jej zakupu podatnik może odliczyć VAT należny. Istotną informacją jest, ze zakupując nowe urządzenie można skorzystać z ulgi, która wynosi 90% jej wartości netto, lecz kwota nie może być wyższa niż 700 zł.

Sprawdź także: